Lokale media benutten tijdens Kerkproeverij

19 maart 2019
  • Profielafbeelding van Jan Willem Janse
    Door:
    Jan Willem Janse

Het creëren van een cultuur van uitnodiging, dat is het doel van het initiatief Kerkproeverij. In een weekend in september worden daarom christenen uitgedaagd iemand uit te nodigen om eens te komen proeven aan de kerk. Gewoon door bijvoorbeeld een dienst te bezoeken. De persoonlijke uitnodiging staat dus centraal. Maar de kerk in Apeldoorn ging een stapje verder.

Veel mensen vinden het spannend om iemand uit te nodigen voor een kerkdienst. Als je al een tijdje een contact met iemand hebt, kan het vreemd voelen om ‘ineens’ te komen met een uitnodiging. Kerkproeverij helpt om die stap te maken. Bij Kerkproeverij nodigen we samen uit én wordt die uitnodiging ook nog eens ondersteund door een mediacampagne. Dat laatste pakken de kerken in Apeldoorn groot aan.

“In het eerste jaar zochten we vanuit ons interkerkelijke evangelisatie-overleg de pers al op”, vertelt Geri van As van de Barnabaskerk. “De lokale krant besteedde er aandacht aan en we kregen aandacht in de radio-uitzending van RTV Apeldoorn. Dat was al mooi, maar de verdere publiciteit vanuit de verschillende kerken stond redelijk los van elkaar. Dat vond ik een gemiste kans. Het is goed als je de Kerkproeverij zelf organiseert, men komt namelijk proeven aan jouw gemeente. Maar de publiciteit zouden we juist samen kunnen oppakken. Daarmee heb je veel meer effect en geef je ook een gezamenlijk getuigenis.”

Citydisplays

Dat is nog een hele organisatie, volgens Geri. “Vind bijvoorbeeld maar eens de juiste contactpersonen; bij iedere kerk is het net weer anders geregeld. Maar het is gelukt: er deden in 2018 al veertien gemeenten mee.” Een voorbeeld van zo’n gezamenlijke publiciteitsactie is het verspreiden van posters door de stad heen. “Langs de kant van de weg staan rondom lantaarnpalen vaak grote posterborden: citydisplays. Die wilden we gaan gebruiken. Dat bracht wel wat kosten met zich mee. We vroegen daarom kerken om een bijdrage te doen die gebaseerd was op het aantal leden van hun gemeente. Zo droegen de grotere gemeenten wat meer bij en de kleinere iets minder, en was het goed te doen voor iedereen. In totaal hebben we dertig billboards kunnen plaatsen.”

Voor de komende editie van Kerkproeverij heeft Geri weer nieuwe ideeën. “De citydisplays hielpen al enorm, maar niet iedereen ziet ze. We zouden daarom ook graag losse posters gaan verspreiden in buurthuizen, sportzalen en winkels. Ook willen we de lokale pers weer benaderen. Juist als je iets op meerdere plekken terugziet en -hoort, gaat het opvallen. Dan voelen de mensen in de kerken zich ook echt gesteund door de campagne en durven ze misschien wél te stap te nemen om die persoonlijke uitnodiging te doen. Want daar gaat het ons uiteindelijk om.”

Thema: Cultuur van uitnodiging

Dit artikel hoort bij het thema 'Cultuur van uitnodiging'. Ontdek op ons thema-overzicht meer artikelen en mogelijkheden om met jouw christelijke geloofsgemeenschap of community een volgende stap te zetten.

Uit ideaz

Dit artikel werd geschreven voor ideaz 1 van 2019, het praktijkblad over missionair kerk-zijn in wijk en wereld. Wil je dit exemplaar helemaal lezen? Bestel 'm dan via de webshop. Ook de Kerkproeverij-special is nog steeds te bestellen.

Wellicht vind je dit ook interessant

Er gewoon zijn: aansluiten bij wat God doet

Onze buurtbarbecue loopt ten einde. Alles is weer opgeruimd. We zitten nog even na te praten en dan wandelt ineens Abdi …
Lees verder

Is het wel terecht om te geloven in de kracht van de lokale kerk?

Is het terecht om te geloven in de kracht van de lokale kerk? En hoe nadrukkelijk moet je dan als kerk aanwezig zijn in …
Lees verder

Hoe christenen een verschil kunnen maken tijdens Halloween

Een aantal jaar geleden werden christenen in Barendrecht geïnspireerd om een alternatief voor Halloween aan te bied…
Lees verder