Er wordt wel gezegd dat Generatie Y, ook wel bekend als Millennials, een egoïstische generatie is. Gericht op dat wat zij zelf willen en op wat zij belangrijk vinden. Welk effect heeft dat op de kerk? Millennial-expert Hanneke van der Meer helpt met wat inzicht en stelt een prikkelende vraag.
In hun opvoeding kregen Millennials van hun ouders de ruimte om over veel dingen mee te beslissen. Ze zijn gewend veel aandacht te krijgen en gehoord te worden. Dit maakt hen tot een zelfbewuste generatie en brengt dus zelfbewuste gelovigen in de kerk. Ze zijn op zoek naar een voor hen relevante boodschap en een plek om ook hun eigen verhaal kwijt te kunnen.
Ik ontmoet veel zoekende Millennials die in de kerk weinig relevantie vinden, geen aansluiting. In het onderwijs draait het veelal om puur theologische zaken, het gaat niet over werk, geld, carrière, zoeken naar partner, omgaan met eenzaamheid, met de verwachtingsdruk van jezelf en de wereld. Zijn dat onderwerpen waar God niet iets over te zeggen heeft?
Millennials bekijken het leven als geheel. Ze praten daardoor niet meer over privé-werk balans, maar over prive-werk fluency. Durven wij het druk zijn met de kerk los te laten en aan Millennials in de kerk te vragen: Wat is jouw roeping en hoe werk je daarin samen met God? Of een stadium daarvoor: Hoe kan ik je helpen om je roeping te ontdekken?
Een paar jaar geleden sprak de Schotse voorganger Karl Martin op de New Wine Zomerconferentie. Eén zin maakte blijvende indruk op me: “Ik vraag niet van mijn gemeenteleden om in mijn roeping mee te bouwen door vrijwilligerswerk te gaan doen, zodat mijn gemeente goed draait. Ik vraag hen: Hoe kan ik jou dienen in het uitleven van jouw roeping?” Deze omdraaiing kan alsnog betekenen dat iemand kiest om een taak op zich te nemen in de gemeente, als dit in het verlengde ligt van dat wat God al in hem aan het bewerken is. Een passie die ontwaakt of een kwaliteit die wordt ontwikkeld. De kerk zou een ideale plek kunnen zijn om met allerlei dingen te oefenen.
Vanuit IMPACT Navigators bieden we middels mentorgroepen christelijke young professionals een plek waar ze met leeftijdsgenoten kunnen ontdekken waartoe God hen roept. Op welke manier is God relevant in hun werkende leven? Als ze (daardoor) meer Gods Koninkrijk gaan zoeken in hun werk en vervolgens minder bij kerkelijke activiteiten betrokken zijn, is dit dan verlies of winst voor jouw gemeente?
Hanneke van der Meer is generatie-expert en werkt voor Navigators IMPACT.