Jelmer Woudstra (Evangelische gemeente De Salvator, Leeuwarden) over gastvrijheid in de kerk en het belang van uitnodigen.
'Als je verlangt naar nieuwe mensen in de kerk, laat je door God verrassen. Maar zorg ervoor dat ze duidelijk welkom zijn. Dat begint met je ‘deurmat’ en daarmee bedoel ik je website. Mensen die op zoek gaan naar een geloofsgemeenschap, doen dat tegenwoordig eerst op internet. We hebben daarom een verzorgde site en zijn actief op social media. Als je die middelen goed beheert en snel reageert op vragen die binnenkomen, nodigt dat uit tot verdere kennismaking.'
‘Fijn dat je er bent’
'Om mensen zich in onze kerk snel thuis te laten voelen, hebben we gastheren en gastvrouwen die hen niet alleen bij de ingang begroeten, maar ook de weg wijzen in het gebouw. In de zaal wordt iedereen welkom geheten via een groot scherm en kleine kaartjes met bijvoorbeeld 'Fijn dat je er bent' op de stoelen. Als ze kinderen naar de oppas of het kinderwerk brengen, nemen onze vrijwilligers daar ook tijd voor de ouders: zij zijn net zo goed een doelgroep van het kinderwerk. En het klinkt voor de hand liggend, maar houd je ruimtes gezellig en netjes. Dat straalt zo veel uit! Wat dat betreft kunnen kerken heel wat leren van goede restaurants.'
Gemeenteleden meenemen in deze uitnodigende houding, is een kwestie van opbouwen
'Gemeenteleden meenemen in deze uitnodigende houding, is een kwestie van opbouwen. We besteden regelmatig aandacht aan gastvrijheid in de diensten: "Kijk eens om je heen en geef elkaar een hand." Of: "Zoek na de dienst eerst iemand op die je nog niet goed kent." Elke twee maanden beginnen we een nieuw thema en delen we kaartjes uit, waarmee iedereen mensen kan uitnodigen die in dat thema geïnteresseerd kunnen zijn.'
Een kerkdienst die staat
'Waar je met elkaar voor moet zorgen, is dat je kerkdiensten gewoon staan: goede muziek, een preek met diepgang die toegankelijk is, vriendelijke vrijwilligers en na afloop lekkere koffie. Als je weet dat je daarop kunt rekenen, neem je makkelijker iemand van buiten de kerk mee.'
'Natuurlijk zien we vooral tijdens de feestdagen, met Kerst en rond Pasen, veel nieuwe gezichten. Daar kun je van leren. De afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld van die grote borden langs de rondweg geplaatst en heel wat mensen vertelden dat ze door die borden bij ons terechtgekomen waren. We hebben ook gemerkt dat we nóg meer met Facebook kunnen doen, om mensen gerichter uit te nodigen. Het mooie van social media is dat gemeenteleden actief kunnen bijdragen aan je uitstraling. Daar gaan we de komende tijd naar kijken.'
Thema: Cultuur van uitnodiging
Dit artikel hoort bij het thema 'Cultuur van uitnodiging'. Ontdek op ons thema-overzicht meer artikelen en mogelijkheden om met jouw christelijke geloofsgemeenschap of community een volgende stap te zetten.