Het is zaterdagmorgen. Je loopt door de Jumbo. In het groentepad staat een leuke vrouw bananen af te wegen. Uit je binnenzak pak je een bril en zet hem op. Je leest: Els van Dalen, 34 jaar, Groen Links, linedancer, depressief. Mmm...laat maar...
De zucht om alles te weten is al zo oud als de aarde zelf. Kennis hebben van goed en kwaad, van leven en dood, van buurman en buurvrouw. De mens is er niet aflatend naar op zoek.
In die queeste onthulde Google afgelopen jaar zijn nieuwste innovatie: de Google Glass. Een bril, voorzien van een cameraatje, die 'ziet' waar jij naar kijkt en vervolgens op het brillenglas relevante informatie toevoegt. De mogelijkheden zijn duizelingwekkend. Zo kun je naar oude gebouwen kijken en informatie krijgen over bouwjaar en architect. Je kunt op verzoek naar de dichtstbijzijnde pizzeria worden geleid of, als je chirurg bent, geholpen worden bij een complexe operatie. En dit zijn nog maar de positieve toepassingen.
Nauwkeurige voorspellingen
Het bedrijf Lambda Labs heeft gemeld bezig te zijn met een applicatie die gezichten herkent. Wanneer je naar iemand kijkt, worden zijn of haar gelaatstrekken gescand en vergeleken met de miljarden gezichten op het internet. Bij een match verschijnt de naam in beeld met alle data over die persoon. Vrijwel tegelijkertijd ontdekten onderzoekers aan de Cambridge Universiteit dat ze op basis van de Facebook-likes van iemand, nauwkeurige voorspellingen konden doen over seksuele geaardheid, politieke voorkeur, godsdienst, et cetera. Via Twitter kun je waarschijnlijk nog meer te weten komen: stemming, karakter, gevoel voor humor enzovoort. Internet als zevende zintuig.
De consequenties doordenkend duizelt het van de vragen. Wat betekent het dat Jan en alleman van een afstand al kan zien of je depressief aangelegd bent of ooit in de gevangenis hebt gezeten? Dat je openstaat voor een relatie of er al tien achter de rug hebt? Of je christen bent of niet...?
666?
Apocalyptische gedachten liggen op de loer: onheil, 666 en dood... Of loopt het niet zo’n vaart? Net zoals met andere uitvindingen zal de Google Glass gebruikt gaan worden door goede en slechte mensen. Het biedt kansen voor het Koninkrijk én bedreigingen. Maar dat het ons leven van alledag zal veranderen lijkt onontkoombaar.
Het is maandagmiddag. Je loopt over straat met je GG op. In de verte komt een man aan waarvan je ziet dat zijn stemming down is (kleurcode paars). Intuïtief wijk je uit en kijkt de andere kant op. Maar dan komt hij achter je aan: hé, ik zie dat je in God gelooft, heb je misschien even?
Uit idea(z)
Dit artikel werd geschreven voor idea 3 van 2013. idea is opgevolgd door ideaz, het praktijkblad over missionair kerk-zijn in wijk en wereld.