Bij deelnemers van MissieNederland en abonnees van ideaz verschijnt vandaag de nieuwste editie van het blad in de brievenbus. De juli-editie staat in het teken van de gevolgen van de coronacrisis voor het uitleven van de missie van Jezus in wijk en wereld.
Jan Willem Janse, hoofdredacteur: "Kerken staan met hun missie in een nieuwe wereld. Een wereld tijdens en na corona. Hoe geef je nu invulling aan die missie en wat is er eigenlijk echt veranderd? Deze periode is bij uitstek hét moment voor moedige keuzes. In deze ideaz verkennen we die nieuwe wereld en krijg je inspiratie om met jouw gemeente biddend na te denken over de vraag: hoe willen wij in deze nieuwe tijd samen de missie van Jezus uitleven in wijk en wereld?"
In het magazine brengt journalist Marc van der Woude een aantal trends in beeld zoals de 'onvermijdelijke corona-shakeout' en moedigt hij kerken aan tot reflectie en eenvoud. In een speciaal trendrapport dat hij eerder vanuit Het Nieuwe Kerken in samenwerking met MissieNederland uitbracht, geeft hij kerken tools voor die reflectie. Het rapport, dat gratis is te downloaden voor deelnemende organisaties en gemeenten van MissieNederland, bestaat uit 5 wereldwijde perspectieven en 28 strategische vragen voor de kerk.
Verder bevat de zomeruitgave van ideaz inspirerende voorbeelden vanuit lokale kerken, bezinning op de veranderende rol van onder andere zending en jeugdwerk, een handreiking voor het liefhebben van complotdenkers en aandacht voor het omgaan met rouw- en verlies in coronatijd.
Mensen die nog geen abonnee zijn van het magazine, kunnen een exemplaar bestellen via de webshop van MissieNederland. Kerken en groepen die gezamenlijk de content uit het magazine willen bespreken, kunnen met korting meerdere exemplaren van het blad bestellen. Wie voor 31 augustus (persoonlijk) deelnemer wordt van MissieNederland, krijgt het magazine alsnog nagestuurd.